ת´ הילד שלא זחל – סיפור מקרה

 קצת עליית' היגיע אליי עם הוריו כשהיה בן כשנה ועדיין לא זחל כלל.הוא סבל ממצוקה עוברית ולאחר לידתו בילה באינקובאטור.כנראה כתוצאה מהחדרת זונדה לצורך האכלתו התעוררה אצלו בעיה חושית באזור הפה שהתבטאה במיאון לגעת במרקמים שונים או אף להכניס לפה דברים שהם מוצקים.
הסיבה הרשמית בגללה הובא אליי הייתה שאינו זוחל ואכן בשיעור הראשון ראיתי שהוא אינו יודע כיצד לארגן את גופו להישענות על שש בצורה מיטבית ,ארגון החיוני לזחילה ואינו יכול להתקדם קדימה או לזחול לאחור .הוא היה עומד על שש לרגע קצר ומשם עובר לישיבה .
בעבודה איתו, שכללה מגע עדין והנעת גופו ובמשחקים שגירו את תנועתו וקשבו, עבדתי איתו בהדרגתיות על נשיאת המשקל וארגון תנועת האגן וחגורת הכתפיים.השינוי היגיע כמו בהרבה מקרים בקפיצות של איכות שהפכו במהרה לשינוים גדולים בתפקודו. כבר לאחר שלשת השיעורים הראשונים הוא החל לזחול ולהתקדם מעט אך עדיין העדיף להתיישב יותר ולהתעסק רק עם מה שהיה בסביבתו הקרובה. במהלך השיעורים שלאחר מכן ביססתי את זחילתו ולאחר כחודש ומחצה הוא החל לזחול לטווחים יותר ארוכים כאן התגלה לי שהוא גורר את רגלו האחת וזוחל באופן לא סימטרי. באופן שיכול להשפיע על הליכתו בעתיד. בנוסף הוא לא הרים את ברכיו בזחילה גם לא כשנתקל במכשולים.גם על כך עבדנו וכיום לאחר שלשה חודשי עבודה הוא זוחל במהירות ברחבי הבית, נעמד ולאחרונה החל ללכת . בקרוב מאוד הוא ילך ללא ידיים וממה שניתן לראות לא נשאר שריד לבעיה בגללה היגיעה ושעשויה הייתה לפגום בהתפתחותו המוטורית –חושית לולא למד כיצד להתגבר על המכשולים ולהתפתח במסלול הטבעי.
השיטה בה אני עובד עם ילדים עם עיכוב התפתחותי או צרכים מיוחדים היא שיטת ענת בניאל העוקבת אחר ההתפתחות האנושית ודרכי הלמידה וההתמחות שלנו כיצורים חיים מינקות לבגרות.למדתי והשתלמתי רבות הן בארץ והן בארצות הברית, בה למדתי בשנים האחרונות והוסמכתי לשיטת בניאל. היכולת האנושית ללמוד ולהשתנות כמעט בכל מצב ובכל גיל מתבטאת בצורה כל כך חיה ומעמיקה אצל תינוקות וילדים כיוון שמוחם עדין פלסטי מאוד ורוב הלמידה עדיין לפניהם.הביטוי הזה כל כך מדהים לפעמים שגם היום לאחר מספר שנות עבודה עם אנשים קטנים אלה אני נדהם כל פעם מחדש עד כמה עמוק ומהר הם לומדים ומשתנים גם במצבים קשים של היפוטוניה או דיסטוניה, שיתוק מוחין, אוטיזם ובעיות קשב ותקשורת או "סתם" עיכוב התפתחותי מסיבות שונות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *