שיטת פלדנקריז מהי

מהי שיטת פלדנקרייז

 

שיטת פלדנקרייז היא שיטה ותיקה שפותחה ושוכללה על ידי ד"ר משה פלדנקרייז, ישראלי יליד תחילת המאה הקודמת אשר עסק במדע ובאומנויות לחימה. בגלל בעיות אישיות בברכיו שהתפתחו עם השנים למצב כרוני שנזקק לדברי רופאיו לניתוח דחוף, החליט ד"ר פלדנקרייז לטפל בעצמו ולהימנע מניתוח למרות אזהרות הרופאים שאם לא ינותח ייאלצו כרות את רגלו.הוא הבחין שיש פעמים שהוא נע ואינו סובל משום בעיה או כאב בברכיו ואילו בפעמים אחרות הכאב והמגבלה חוזרים. הוא הניח שאופן השימוש שלו בגופו ובעצמו הוא הגורם למצב.
ד"ר פלדנקרייז לימד את עצמו להבחין מה הוא הדבר אותו הוא עושה שגורם לו לכאב בברכיו ומה הוא עושה אשר מאפשר לו להתנועע ללא כאבים. תוך כדי תהליך ארוך ומורכב גילה כי הסיבות הגורמות לכאב ולהפרעה בתנועה אכן קשורות קשר הדוק לאופן בו הוא משתמש בגופו בזמן התנועה.
כתוצאה מן התגליות נפטר משה פלדנקרייז מבעיות הברכיים תוך שהוא מלמד את עצמו להתנועע בצורות חדשות . לאחר שיישם את ממצאיו ועבודתו גם על אנשים אחרים הסובלים מבעיות תנועה שונות ומשונות, ראה כי ניתן ליישם למעשה את שיטתו על כל אדם באשר הוא, כאשר אנשים ללא בעיות מיוחדות יכולים ללמוד כיצד לשפר את יכולותיהם ולהתנועע ופעול בצורה קלה, נוחה ולא מאומצת ולהגיע להישגים גדולים יותר בכל תחום (אמנות, הבעה, חשיבה מוסיקה ועוד) ללא המחיר של מאמצי סרק הגורמים לגופם להתעוות ולכאוב.
השיטה מתחקה אחר תהליכי הלמידה וההתפתחות שלנו מינקות לבגרות והפונקציות הנלמדות בתקופה זו.
שיטת פלדנקרייז משתמשת ביכולת מולדת וטבעית זו של למידה באמצעות תנועה על מנת לעורר את מוחנו וגופנו בכל גיל ולאפשר לנו להתנועע ולתפקד מתוך הקשבה, קלות והנאה ולהפוך את הבלתי אפשרי והקשה לנוח ונעים לעשות

כיצד מועברים השיעורים ?
השיעורים בשיטה מועברים בשתי דרכים: שיעור פרטני או טיפול המועבר באצעות מגע ותנועה ושיער הקבוצה שמונחה מילולית.

השיעורים הקבוצתיים מועברים על מזרן או על כסא ומכילים אלפי רצפים של תנועות המרכיבות פונקציה תנועתית . (לדוגמא : כפיפה וזקיפת הגו , זחילה , הליכה )
השיעורים מועברים בהוראה מילולית וללא הדגמה כיוון שאין הכוונה כאן לעשות מה ש"נכון" או שנראה נכון, אלא לגלות באופן עצמאי ומתוך תחושת חיפוש וחקירה לא כפויים , כיצד אנו פועלים וכתוצאה מכך מה אנו באמת עושים . האם אנו פועלים באופן היעיל והמתאים ביותר למציאות שלנו כרגע .

השיעורים האישיים מועברים על גבי מיטת טיפולים או על גבי מזרן או כסא כשהתלמיד פסיבי ומקשיב להנחייה התנועתית של המורה.התנועה העדינה והאיטית מאפשרת לתלמיד להרגיש יותר את עצמו ולהיעשות מודע יותר לאופן התנועה שלו, לטווחים בהם התנועה חופשית ולרמת מאמצים המיותרים שהוא משקיע בתנועה.המורה מציע ללא מילים אפשרויות תנועה חדשות עם איכות תנועה קלה ומרווחת יותר ולתלמיד יש עתה הזדמנות אמיתית לאמץ את מה שנוח לו ולהגדיל את רמת החופש שלו לבחורבין אופני תנועה שונים.

פלדנקרייז אינה שיטת התעמלות
בהתעמלות אנו חוזרים באופן מכני על פעולה על מנת לשנן אותה ולהפוך אותה למוכרת . בשיטת פלדנקרייז אנו מתייחסים
לתנועה כאל דרך הביטוי של אופן החשיבה שלנו והתנועה נעשית תוך כדי הקשבה ורגישות כך שהמודעות לאופן התנועה
מתגברת ועולם חדש/ישן של יכולות ותחושות נפתח בפנינו.

פלדנקרייז למבוגרים
ככל שאנשים מתבגרים ובעיקר בעולם המודרני המנוון את יכולת התנועה על ידי ישיבה ממושכת ובכסאות לא מתאימים או הליכה בנעליים כאלה או אחרות, הנטייה היא לחזור שוב ושוב על תבניות תנועה מוכרות הגורמת ללחץ ושחיקה ממושכים ובלתי פוסקים על מפרקים, שרירים וגידים בגופנו. כתוצאה מכך וכתוצאה מהפחתת היכולת להיעזר בכוח על מנת להתנועע (למשל לקום מישיבה לעמידה), חווית התנועה הופכת לעיתים לחוויה כואבת ולא נעימה והאדם מגביל עצמו בהדרגה עד כדי הזדקקות לעזרה ותמיכה לצורך הליכה או תנועה בכלל.

פלדנקרייז לתינוקות
במצב אידיאלי תינוקות מתפתחים ומתנועעים בצורה כל כך קלה ונוחה עד שגם מי שאינו מבין בנושא יכול להתפעל למראה תינוק המרים את ראשו בשכיבה על הבטן או מתגלגל בקלילות מהבטן אל הגב, הולך ועוד.
כתוצאה בפגיעות שונות, חוויות חיים ברחם או לידה טראומטיות, בעיות גנטיות או סביבתיות – לא מעט הורים מגלים כי לילדיהם קשה לעיתים והם מדלגים על שלבי התפתחות או מתקשים בגלל צרכים מיוחדים.
כיוון ששיטת פלדנקרייז פועלת מתוך התחקות אחר תהליכי הלמידה הטבעיים ובאמצעים המעוררים את המוח ומערכת העצבים להמשיך בתהליך הלמידה וההתפתחות באפן מיטבי, יישומה אצל תינוקות וילדים עם קשיים היא הדבר המתבקש ביותר.
ואכן, בעבודה מדויקת ונכונה בשיטת פלדנקרייז, תינוקות וילדים פגועים או מעוכבי התפתחות יוצאים נשכרים וממשיכים להתקדם ומשלימים את החסר למרות הבעיות.
המוח האנושי יכול ללמוד ולהשתנות בכל מצב וגיל. הדבר נכון על אחת כמה וכמה אצל תינוקות כיוון שמוחם ומערכת העצבים שלהם נמצאת במלוא הפוטנציאל והגמישות שלה בגילאים מוקדמים אלה.

 

 

2 תגובות בנושא שיטת פלדנקריז מהי

  1. מאת אלמלם אהרן‏:

    אפשר בבקשה לחזור אלי

    • מאת eytan‏:

      שלום
      ביקשת שאחזור אלייך לאחר שכתבת אצלי באתר . רק עכשיו ראייתי את בקשתך

      אתה יכול ליצור איתי קשר ב 0528321780

      איתן לרנר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *