י´, תינוקת משותקת מוחין – תיאור מקרה

 

י' הגיעה אליי בגיל שנה וחודש עם אבחנה של היפוטוניה ודיסטוניה ולאחר תקופה מסוימת אובחנה כמשותקת מוחין.

אמה החזיקה אותה על ידיה כיוון שהיא לא נושאת את גבה כלל וכפופה כמו שפוכה כלפי מטה.
מתברר שאילצו אותה לשבת הרבה בפיזיותראפיה מתוך מחשבה שכך תלמד לשבת וכמובן שהיא אינה יכולה ללמוד לשבת באופן שכזה. בנוסף הטיפולים גרמו לטראומה וחשש מטיפול בכלל.
אחד הקשיים הגדולים בעבודה איתה היו של בכי רב בכל פעם שאמה הניחה אותה על המיטה או על המזרן ולכן עבדתי כל הזמן בהדרגה ובצורה שתהיה נוחה ולא מאיימת עליה.
תנועות ידיה היו עוויתיות והיא לא פתחה את כף יד ימין וכשאחזה משהו ביד שמאל היה זה באצבעות מאורגנות באופן עוויתי ולא באחיזה רגילה. הייתה נוקשות גדולה באזור הכתפיים ותגובות של בהלה ומצמוץ כמו רפלקס מורו עם כל תנועה קרובה אליה (כולל של ידיה שלה) או עם שמיעת רעש חדש בסביבה.
בשיעורים הראשונים ביססתי את הקשר בינינו בתקווה שתלמד לזהות שכאן לא מכאיבים לה כמו שהתרגלה.
י' פחדה לשכב על גבה ולהערכתי הדבר קשור לכך ששהתה לאחר הלידה שבועיים באוהל חמצן בגלל שאיפת מים מיקוניאלים וכל תזכורת לכך מעוררת את הכאב והאימה הרגשיים הכרוכים בהימצאות ללא מגע כמעט ובבידוד.
עבדתי איתה בעיקר בזמן שאמה האכילה אותה מבקבוק. המון עבודה על החזקת הראש ותנועה מעודנת שלו באמצעות ידיי ומשם עבודה על הקשר בין תנועות הראש לגב. .

כבר מהשיעור השני השינוי הגדול שחל היה שהיא חייכה לאמה כשהבינה שהיא עומדת להגיע אליי והאם סיפרה שהיא שמחה יותר ומתקשרת יותר.
השינויים בשפה ובטונוס הכללי היו מאוד ברורים. היא החלה להשמיע יותר קולות ולקשקש והטונוס השרירי בפניה שהיו נפולות ומזילות ריר בתחילה התעורר והתגבר ופניה הפכו מאירות ושרירי פניה עם טונוס מוגבר יותר ולכן מוחזקים יותר.
בהדרגה היא למדה כיצד לשלוט בגבה ולשבת זקופה יותר כשאמה נושאת אותה. בשלב זה הראש עדין היה מוחזק נטוי ונזרק לצדדים ללא החזקה עצמית משמעותית של שרירי הצוואר .
כשהיא היגיעה אליי היא יכולה הייתה להתגלגל מעט ורק לצד אחד. במהלך שלשת חודשי העבודה הראשונים היא החלה בהדרגה להתגלגל מצד אל צד וברצף. השימוש בידיה הפך פחות ספסטי וכף ידה הימנית נפתחת באופן מלא.
היא החלה לבקש לאחוז בעצמה חפצים כמו את בקבוק השתייה שלה, לשחק יותר עם אחיה והחלה להרגיש יותר נוח עם זרים. מבחינת המוטוריקה הגסה היא מתגלגלת בקלות ומזדקפת על ידיה בשכיבה על הבטן ונראה שהיא בשלה לזחילה .

בשיעור האחרון אמה סיפרה שהיא אוחזת ולוקחת בשתי ידיה את הבקבוק וחפצים אחרים שמעניינים אותה. בפגישה עצמה היא נראתה מלאת חיים והבעת פנים ערנית ומעוניינת.היה קל יחסית לפתותה אל הרצפה והיא בכתה רק מעט, מתלוננת על מצבה. היא מתגלגלת בקלות רבה אל הבטן והתחלתי להראות לה כיצד לחזור אל הגב.
אני מצפה לעבוד איתה יותר על גבה ועל בטנה ולאתגר אותה ברמה מורכבת יותר של תנועה ולמידה.
היא מאוד אינטליגנטית ואני מאמין שלמרות האבחנה הסופית של שיתוק מוחין היא תלמד לתפקד באופן מיטבי ותלמד גם לשבת לעמוד וללכת ותתפתח כמו כל ילד בגילה. היא כבר עושה זאת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *